De Wissel streeft ernaar om ieder kind voldoende kansen te bieden om zich zo goed mogelijk te ontwikkelen. We doen dit door:
- Het scheppen van een veilig pedagogisch klimaat. We benaderen kinderen positief en werken samen naar het verder groeien binnen een sociale omgeving. We doen dit door in te zetten op Schoolwide Positive Behaviour Support (SWPBS) en de methode Kwink. Verder hebben we een SOEMO-trainer op school die kinderen individueel of in kleine groepjes kan begeleiden.
- Aan te sluiten op het leerniveau van de leerlingen. Dit betekent dat een kind in groep 6 niet automatisch lesstof krijgt van groep 6. Door ons onderwijs aan te passen wat betreft niveau én tempo, krijgen onze leerlingen weer de kans om te groeien.
- Structuur en duidelijkheid. Veel van onze leerlingen zijn gebaat bij structuur en duidelijkheid. We doen dit door met de hele school dezelfde regels en afspraken te hanteren.
We werken met stamgroepen die worden gevormd door leerlingen met dezelfde leeftijd. Twee stamgroepen samen vormen “een unit”. Binnen een unit wisselen we leerlingen uit voor rekenen, lezen en spelling. De overige vakken volgen de leerlingen in principe in hun eigen stamgroep maar ook hier liggen mogelijkheden voor leerkrachten om eventueel uit te wisselen, indien dit de ontwikkeling van de leerlingen ten goede komt. Binnen een leerjaar worden de units gevormd, het niveau bepaalt het leerstofaanbod. We werken met units van 2 tot maximaal 3 groepen. Naast de groepsleerkrachten worden leerlingen ondersteund indien nodig door logopedisten, remedial teacher, psychologe, schoolmaatschappelijk werk, stagiaires en onderwijsassistent bij de jongste kinderen.